BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 26, 2009

KREATIVITI

Setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif (Lowenfeld, 1975)
Ø
Guilford (1964) menerangkan bahawa intelektual/minda mempunyai 5 bentuk

operasi

i. Kognitif/cognition – menerima & memproses maklumat
ii. Memori/memory – menyimpan/mengigat maklumat
iii. Pemikiran korvergen – keupayaan pemikiran penyelesaian masalah secara

khusus
iv. Pemikiran divergen – kebolehan pemikiran yang bersifat pelbagai/bercapah –

selari dengan pemikiran kreatif
v. Penilaian – pertimbangn bagi sesuatu tindakan

Pengertian Kreatif


1. Bahasa Latin – “creare” bermaksud “membuat”
2. Bahasa Greek – “creare” bermaksud “memenuhi”
3. Kamus Dewan – kemampuan/kebolehan mencipta/menghasilkan &

mengembangkan sesuatu idea baru/asli


Bagaimanakah lima cara untuk melihat kreativiti seseorang?


1. Boleh menghasilkan/idea yang baru & unik/asli
2. Boleh memberikan alternatif di dalam menyelesaikan masalah
3. Boleh memikirkan kemungkinan-kemungkinan daripada sesuatu tindakan
4. Boleh menyesuaikan diri/sanggup menghadapi cabaran dengan positif
5. Bersikap anih/kelakar/gila-gila
6. Berfikir di luar kotak


Pandangan Tokoh-Tokoh Seni Visual mengenai Kreativiti

E. Paul Torrance (Tersohor dalam bidang/kajian kreativiti)


Beliau mencadangkan Ujian IQ bukanlah satu-satunya cara mengukur daya intelektual seseorang. Beliau memperkenalkan instrumen untuk menguji tahap kreativiti sesseorang menggunakan “Torrence Test of Creative Thinking”
Ø

June King McFee


Mentakrifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru/mampu mengolah idea baru/lain yang lebih bermakna. Seni tidak terhad kepada hasil karya seni sahaja tetapi juga melibatkan pengalaman estetika.
Seni ialah satu bentuk komunikasi yang dipengaruhi oleh konteks budaya.


TAHAP PERKEMBANGAN KREATIVITI

Perkembangan Kreativiti Fisher (1943)

5 Tahap dalam Pemikiran Kreatif;


1. Peringkat Rangsangan – beri soalan kritikal/boleh mendorong perasaan ingin

tahu
2. Peringkat Penerokaan – pelajar cuba mencari jawapan terhadap soalan yang

telah diberikan / pelajar kreatif akan cuba pelbagai

cara, gaya, teknik.
3. Peringkat Perancangan – melalui perancangan secara verbal & visual
4. Peringkat aktiviti – lakukan tindakan berdasarkan persoalan ‘ bagaimana

harus kita mengambil tindakan ke atas cadangan tersebut
5. Kajian Semula – membuat penilaian/refleksi terhadap keberkesanan tindakkan

yang telah dijalankan - untuk tujuan penambahbaikan


Laura H. Chapman mencadangkan 3 kaedah menghasilkan karya seni;

1. Kaedah Penjanaan Idea/Inception of Idea – tetapkan objektif/haluan/tujuan

penghasilan karya
2. Pengolahan dan Pemurnian/Elaboration and Refinement – buat/baiki/buat

sehingga menperolehi hasil yang terbaik
3. Kemahiran menggunakan bahan/Execution in a Medium – cuba pelbagai

bahan untuk melihat kesesuaian/kesan

Calvin W. Taylor (1915-2000) 5 peringkat kreativiti;


1. Kreativiti Bersifat Ekspresif – berlaku secara rawak/bebas – peringkat awal

kanak-kanak
2. Kreativiti Melalui Penghasilan – keupayaan murid menghasilkan karya/rekaan

perlu bimbingan guru untuk mengenal pasti

kaedah/teknik yang betul/sesuai
3. Kreativiti Bersifat Inventif – keupayaan mencipta objek melalui eksprimentasi –

guru perlu beri motivasi/galakaan supaya pelajar

tidak bosan/putus asa
4. Kreativiti Bersifat Inovatif – modifikasi benda sedia ada kepada idea baru yang

lebih bermakna
5. Kreativiti Bersifat Emergen – bentuk kreativiti tertinggi – keseluruhan prinsip

formal diterjemahkan dan muncul di dalam

bentuk abstrak dan mudah

Ciri - Ciri Individu Kreatif


• Berfikiran bebas
• Logik
• Bersifat fleksibel
• Bersifat
• Gagasan idea yang asli dan tulen
• Sensitiif dan peka

Strategi Merangsang Kreativiti
Kaedah Sumbangsaran (Brainstorming)

Teori Perkembangan Kreativiti Paul Torrance


Beliau mencadangkan 7 cara meransang/penjanaan kreativiti seseorang

individu;
1. Penyoalan – merangsang daya berfikir/ingin tahu
2. Penemuan – menggalakkan penemuan-penemuan terbaru melalui

penyelidikan dan kajian
3. Pemerhatian – menggunakan pelbagai deria bagi mengetahui sesuatu
4. Percubaan – menggalakkan bereksperimentasi sehingga mendapat hasil yang

terbaik
5. Penerokaan – eksplorasi/persekitaran
6. Memanipulasi – bagaimana pelbagai bahan/barangan/alat yang terdapat di

sekeliling boleh dijadikan karya seni
7. Aktiviti Bermain – bermain untuk tujuan pembelajaran


0 comments: